Порцеляна – яскрава складова матеріальної культури Нового часу. винайдена у Китаї в VI – VII столітті, вона поступово стала предметом розкоші, престижу, маркером статусу на Близькому Сході та в Європі. Традиція використання і секрети виготовлення порцеляни проникли в Корею та Японію, а впродовж XVIII століття її виробництво розпочалось в країнах Європи. Фрагменти порцелянового посуду, які було знайдено на території Хотинської фортеці попередньо можна ідентифікувати як далекосхідну кераміку в стилях Батавія та Імарі, у техніці «пудрового кобальту», у найбільш традиційній синьо-білій палітрі. Також серед порцеляни виділяється невелика група залишків європейської порцеляни з Мейсена, Фолькштедт-Рудольштадта та Німфенбурга. Порівняно впевнено, незважаючи на сильну фрагментованість решток, ідентифікується китайська порцеляна стилю Батавія. Це фрагменти з якісної тонкостінної склоподібної порцеляни: - фрагмент чаші з напівсферичним корпусом та ледь розхиленими назовні, прямими вінцями та денцем на піддоні. Зовнішня поверхня чаші рівномірно вкрита поливою світлокоричневого відтінку. Всередині чаша оздоблена горизонтальним пояском підполив’яного кобальтового синього розпису у техніці перехресного штрихування, що нагадує ялинковий орнамент. На денці наявне клеймо у вигляді подвійного кола синього кольору;
- фрагмент піали ззовні покритий гірчично-коричневою поливою. Всередині піала прикрашена кобальтовим рослинним розписом між трьома горизонтальними лініями;
- денце й придонна частина ззовні і з середини вкрита червоно-коричневою поливою;
- фрагмент з подвійним вигином профілю й значно більшою товщиною стінки, який скоріш за все є частиною вази або чайника.
Порцеляновий посуд, переважно чаші та блюдця, покритий ззовні коричневою поливою різних відтінків, а з середини прикрашений рослинними або геометричними орнаментами синього кольору, виокремлюють у стиль Батавія. Він виготовлявся у Китаї в м. Цзіндечжень – знаменитому гончарному центрі провінції Цзянсі – наприкінці XVII – у XVIII століттях, за правління імператорів маньчжурської династії Цін-Кансі (1661-1722) та Юнчжена (1772-1735). Китайська порцеляна стилю Батавія була розрахована переважно для експорту на європейський ринок, де вона користувалася великим попитом протягом 1670-1730 рр. Особливо популярною ця порцеляна була в Голландії, її навіть зображали на художніх полотнах. Саме Голанська Ост-Індська компанія налагодила масовий імпорт порцеляни в Європу, заснувавши портове укріплене місто Батавія (сучасна Джакарта) на о. Ява для контролю над транзитною торгівлею з країнами Далекого Сходу. За назвою цього торгового пункту й отримав найменування стиль порцеляни. Археологічні знахідки порцеляни стилю Батавія відомі на багатьох памятках, а також серед місць корабельних катастроф XVII – XVIII ст. у різних частинах світу. Поєднання описаного вище оздоблення у вигляді поясків з перехресною штриховкою зафіксовані і за часів правління династії Юань, але особливо часто трапляються на виробах середини XVII – середини XVIII ст. Дуже широку хронологію в межах періоду правління династій Мін та Цін, а також значні масштаби використання на великому асортименті посуду мають клейма у вигляді подвійного кола на денці, які використовувалися як самостійно так і містили всередині певні знаки чи ієрогліфи. Отже, з-поміж порцелянового посуду з археологічних знахідок у Хотинській фортеці яскраво виділяється експортна китайська порцеляна для чайної церемонії в стилі Батавія, виготовлена очевидно в м. Цзіндечжень наприкінці XVII – XVIII ст. Контекст знахідок, а також існування їх малоазійського наслідування дозволяють обмежити хронологічні межі цієї групи порцеляни турецьким періодом історії фортеці. Відповідно появу китайської порцеляни в стилі Батавія варто пов’язувати з присутністю турецького гарнізону і адміністрації у Хотинській фортеці. |